·  TEL. 93 765 02 59 · EMAIL brianxa@brianxa.cat
 · 

Notícies

II TALLER PER FAMÍLIES: NUTRICIÓ INFANTIL

25-01-2018
Importància de l' alimentació en la primera infància.

El passat dimecres 17 de Gener, la Llar d'Infants va organitzar el II Taller per Famílies sobre Nutrició Infantil. Xerrada impartida per l'Elisabet Garcia, formada en estudis de Nutrició i Dietètica i Healt Coach, que ens va parlar sobre la importància de l'alimentació en la primera infància i on s'abordaven temes com: la importància de menjar bé, els riscos en excedir-nos amb els sucres, substituts als snacks poc saludables; breu guia per aprendre a llegir etiquetes al supermercat i finalment, vam acabar amb un show Cooking elaborant una recepta saludable.


L'Elisabet ens recorda a continuació les pautes donades al Taller i ens mostra la recepta del Mug Cake: 


"Quan parlem de sobrepès o obesitat infantil, a molts pares els queda lluny aquesta situació, perquè no veuen que els seus fills en pateixin. No obstant, una incorrecta nutrició (infantil o no) no només està vinculada al factor pes. Hi ha un major risc d’incórrer en malalties tals com diabetis, ictus, infarts, (per citar les més comunes); major exposició a patir trastorns alimentaris a l’adolescència; hiperactivitat i nerviosisme... Són molts els estudis que vinculen directament els mals hàbits alimentaris a aquestes patologies. I com més aviat puguem inculcar als nens i nenes petits una bona alimentació, abans podrem ajudar-los a prevenir-les.
Per aconseguir-ho, ens haurem de fixar en reduir el consum de sucre (blanc  o morè): tant el que afegim com el que contenen els aliments que comprem al supermercat.
Omplir el carro de la compra apostant per les “matèries primes” (verdura, fruita fresca o seca, peix, carn, ous, llegums, cereals com civada, arròs o quinoa...) i cuidant la quantitat d’aliments processats estarem creant una bona despensa a casa.
 
Un recurs bàsic que hem de tenir com a consumidors és el fet de saber llegir les etiquetes nutricionals dels aliments. Per fer-ho ràpidament ens podem fixar en dues coses:
- La llista d’ingredients: per normativa apareixen ordenats de major a menor contingut (perquè si el sucre apareix en els primers llocs... valdrà més cercar una altra alternativa).
- El contingut de sucres i greixos saturats. Els primers apareixen en l’apartat d’ hidratos de carbono – de los cuales azúcares, sabrem que aquell producte és moderat/baix en sucre si té dos o menys dígits. Els segons els trobarem a l’apartat de grasas – de las cuales saturades, sabrem que el producte és baix en greixos saturats si té menys de 3 grams per 100 grams de producte).
És el nostre dret com a consumidor exercir aquest poder de decisió amb coneixement d’allò que estem comprant.
 
Aprendre receptes saludables (i més avui, on Internet és una gran font d’idees) serà una bona estratègia per reforçar una bona alimentació. Hi ha tantes opcions com gustos i famílies. Cal trobar aquelles que us funcionin a vosaltres. Una nena pot gaudir menjant una llesca de pa amb una crema de cacauet, mentre que un altre preferirà un porridge de civada amb cacau en pols. No és tant “el què” com el fet que allò que oferim sigui saludable.
 
Analitzada com és la nostra compra i despensa, no perdem de vista dos altres factors que influeixen directament en la salut (dels nens i de la nostra): l’activitat física i la salut emocional. Moure’ns, passejar, fer algun esport (i no, no cal estar apuntat a cap extraescolar o gimnàs, ho podem fer les tardes que faci bon temps a fóra i els caps de setmana: tenir una rutina com fer un berenar junts a l’arribada de l’escola i després sortir a fer una volta ja és quelcom excel·lent en aquest sentit). Per salut emocional entenem allunyar-nos d’un estrès excessiu, riure, veure les coses amb positivisme i perspectiva... No podem parlar només de l’alimentació en matèria de tenir un estil de vida saludable.
Per exemple, restringir (no dic eliminar, perquè sóc conscient que no sempre és possible) l’ús de l’electrònica a l’hora de menjar és un hàbit necessari. Mentre mirem el mòbil, la tablet, etc., estem perdent l'oportunitat d’adonar-nos de si estem tips. Perdem la sacietat. I, sense voler-ho, segurament menjarem amb més nervis, respirant més de pressa, etc, la qual cosa va en detriment de digerir correctament els aliments (i és igual d’important el que mengem com el fet de com ho digerim!).
 
Per últim, hi ha un element indiscutible que fa possible que el nostre fill/a tingui aquests bons hàbits alimentaris: predicar amb l’exemple. Com podem exigir que berenin fruita si no ens ho veuen fer a nosaltres? Els menuts són imitadors nats, repliquen conductes i fins i tot gustos i aficions. Ser per ells la inspiració de menjar bé potser no serà efectiu per tots al 100% i en tot moment; però, si no hi és, serà gairebé impossible inculcar-los el menjar bo i sa".
 
----


 RECEPTA:
Una mostra de com poder fer una recepta senzilla i saludable en menys de 5 minuts? Un mug cake (o pastís a la tassa) al microones.
Necessitarem:
- 1 tassa (la típica grossa que tots tenim a casa)
- 4 cullerades de farina (de civada, d’espelta, de blat.... però sempre integral)
- 2 cullerades de cacau en pols (sense sucres afegits, ho trobareu a tots els supermercats).
- 2 cullerades de panela
- 2 cullerades d’oli d’oliva verge
- 2 cullerades de llet (de civada, arròs, de vaca...)
- 1 culleradeta de llevat
 
Tan senzill com barrejar els ingredients secs molt bé amb una forquilla (farina, cacau, llevat i panela). Incorporem els humits (ou, oli i llet) i batem amb la forquilla fins que estigui tot integrat.
Ho col·loquem al microones 1’5 – 2 minuts (cadascú té un micro diferent i el primer cop s’haurà de vigilar).
Deixar que es refredi i compartir-ho en família! :D

----

Moltes gràcies Elisabet i a tots els assistents! 


Xarxes socials:


Arxius: